قصه‌گویی به‌مثابۀ تعلیم و تربیت فلسفی: مطالعۀ موردی شیخ شهاب الدین سهروردی

نوع مقاله : ترجمه

نویسندگان

1 استاد مطالعات اسلامی، دانشگاه کارلتون کانادا

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه علامۀ طباطبائی

چکیده

سهروردی دارای تعدادی رسالۀ تمثیلی و رمزی است. این داستان‌ها دارای تاثیرات تعلیمی و تربیتی هستند. افراد با خواندن آنها، گام به گام در معنای باطنی رمزها سلوک می‌کنند و با پرده برداشتن از معنای باطنی متن، به خود واقعی خویش دست می‌یابند. در این مقاله رسالۀ آواز پرجبرئیل از این منظر مورد بررسی قرار گرفته و با ترجمۀ «آواز» به «پژواک و طنین»، معنای جدیدی از نمادپردازی بال فرشته بیان شده است. همچنین داستان به صورت جزء به جزء مورد بررسی قرار گرفته و نمادهای به کار رفته در آن مورد تحلیل و رمزگشایی قرار گرفته‌اند و نشان داده شده است که چگونه این نمادها به کسانی که در این عالم هستند، جایگاه حقیقیشان را تفهیم می‌کنند. بر این اساس این سخن ابوعلی فارمدی که گفته است: «از جمله آوازهای پر جبرئیل یکی توئی» تبیین شده است.

کلیدواژه‌ها